Eisenmagd & Gänseofen

Larissa Leverenz

Vernissage: 
Samstag, 21. November 2015 - 19:00
21. 11. 2015 - 9. 1. 2016

EXHIBITION Larissa Leverenz, “Iron girl and goose stove” 22 Nov. 2015 – 9 Jan. 2016 Opening times: Tues.–Fri.2–7pm ; Sat. 12–5pm.

Special Event: Fr 4. Dec. 16 – 22 h Barbarafeier und Barbaramarkt / Kunst & Design FB: https://de-de.facebook.com/…92203395739/

Social networks, such as Facebook or Instagram make us aware how important the “selfie” has become. As regards embarrassment and Narcissism there are apparently no boundaries when it comes to getting attention from others. This “Theatre of the Vanities” points to people’s basic need for meaning, without which their lives would be empty. The theme of over-exaggerated egocentricity is picked up by the two Grimm brothers' fairy tales “The iron stove” and “The goose girl”. Larissa Leverenz thematises in a fabulous way the often insatiable urge for attention and the preference for current phenomena and the curiosity of virtual, digital “social contacts” over real, personal social contacts.

LARISSA LEVERENZ

Biography

born 1978 in Köln, Germany.

2000 – 2005 Studies of illustration/grap­hic design at the FH-Münster for Design
2005 – 2010 Studies at the University of Applied Art in Vienna, Department for Fine and Multimedia Arts
Since 2011 Univ.-Ass. at the University of Applied Art, Department for reprography & screen printing (Prof. Jan Svenungsson)

Solo Exhibitions (Selection)

2015 . Eisenmagd & Gänseofen, Kro Art Contemporary (Wien – A)
2014 . A Rocket Symphony, Köln-Art-Projects (D)
  . Body Metaphor Memory, Galerie GrenzArt (A)
2013 . Andrew & Casper, Kunstraum 16th, Kro Art Contemporary, Wien, mit M. Garnitschnig, (A)
2012 . Enola Gay, 2. Ruhrbiennale, Dortmund mit K. Borchert (D)
2011 . Trace of Shadow, Universität für Angewandte Kunst Wien (A)
2008 . Loveqube, Wiener Neustadt – Qubik Space (A)

Group Exhibitions (Selection)

2015 . INSIDE – OUT, Galerie Artemons Contemporary, Hellmonsödt, bei Linz (A)
  . Schlawiener- Loft 8, Galerie in der Ankerbrotfabrik, Wien (A)
  . OSTRALE `O15, handle with care, 9. Internationale Ausstellung zeitgenössischer Künste (D)
  . OPEN ART – Summerstage 2015, Wien (A)
  . Mödlinger Architekturen, Kunstraum Arcade, Mödling (A)
  . Barrierefreiheit in Kopf, Kunstausstellung für eine inklusive Gesellschaft, Ankerbrotfabrik Wien (A)
  . SPRING, Galerie Wolfrum Wien, im Rahmen von Destination Wien Extended (A)
  . 9. YOUNG ART LOUNGE, Züricher Kantonalbank Wien (A)
2014 . Die Zukunft der Malerei – eine perspektive, Essl Museum – Kunst der Gegenwart (A)
  . Fluxus-eine Ausstellung als Performance, Wien (A)
  . AUT-Line – Museum & Konsthall, Örnsköldsviks(S)
  . Bleib am Teppich, Ausstellung zu 40 Jahre kunstraumarcade, 2014 (A)
2013 . Yalova Biennale, Kent Müzesi Stadtmuseum Cumhuriyet Meydanı, Yalova (TR)
  . The 4th Academic Printmaking Exhibition of Shanghai (CHN)
  . Passion for Art, 15 Jahre Kunststation Kollmitzberg (A)
  . Heimat, Heise Kunstpreis, Nominierung, Dessau-Roßlau (D)
  . Visegrafiken+, Grafikerinnen aus Österreich, Polen und Ungarn, Galerie UngArt
2012 . Two Worlds, Bank Negara Malaysia Museum and Art Gallery, Kuala Lumpur (MY)
  . Enola Gay, 2. Ruhrbiennale, Dortmund (D)
  . The Last Piece, Greytown Arts Festival (NZ)
  . St. Petersburger Hängung, St. Pöltner Künstlerbund (A)
  . Tempted To Doubt, Heiligen-Kreutzer-Hof, Sala Terrena, Wien (A)
  . La Isla Bonita, sechs grafische Positionen junger Künstlerinnen, Art Station international, (A)
2011 . Betrachtung einer Leidenschaft, NÖ-Art (A)
  . Re-placing the making, Art Station international, Kunststation Kollmitzberg (A)
  . The Graduate, Three Sinks Gallery, St. Louis (USA)
2010 . Acht Frauen, Kellergallerie – Wien (A)
  . Liebe, Tod und DruckerIn, Galerie Arcade (A)
  . Ereignis Druckgraphik II, Galerie VORORTOST, BBK-Leipzig (D)
  . Exile, Shanghai (CHN)
2009 . unter Büchern, Künstlerhaus Wien (A)
  . unORTnung V, ehemalige Ankerbrotfabrik, Vienna (A)

Publications

  . Liebe, Tod und Druckerin, Ausstellungskat. , ISBN 978–3–9502647–9–1
  . UM:DRUCK, Zeitschrift, (Nr 14/2010), Wien, ISSN 1991–5365
  . UM:DRUCK, Zeitschrift, (Nr 17/2011), Wien, ISSN 1991–5365
  . unORTnung, Eine Ausstellungsreihe in Wien, ISBN 978–3–902833–10–5
  . Katalog zur 2. Ruhr Biennale, 2012, Verlag Phoenix-Shanti, ISBN 3–925664–20–4
  . White Man In Bed, Verlag: confusibombus, www.artprint.at
  . Bleib am Teppich, der Teppich im künstlerischen Okzident von Ingrid Gayer, Herausgegeben vom Kunstverein Galerie Arcade, 72 Seiten, Format A5, Hardcover, € 18,–, ISBN 978–3–9503475–6–2
  . PARNASS, 3/2014, Die Zukunft der Malerei, Kunstmagazin, www.parnass.at
  . Die Zukunft der Malerei, ISBN: 978–3–902001–85–5, www.essl.museum

Scolarships

2015 . Nomination, Strabag Art Award 2015, (A)
  . Yalova Art Camp, Istanbul, (TR), (c)
2014 . Emerging artist, Essl Museum, (A), (c)
2013 . FLUSS, Art Camp, Yalova-Biennale, (TR), (c)
  . Heise Kunstpreis, Nominierung, (D), (c)
2012 . Ausstellungssti­pendium Kuala Lumpur, (MY), (c)
2010 . Ausstellungssti­pendium, Exile, Shanghai, (CHN), (c)
2006 . Letter Stiftung, Aldegrever Stipendium (NRW), (D)

Collections

  . Universität für Angewandte Kunst Kunstbücher
  . Österreichische Nationalbibliothek